Upacara Sadurunge, Tempuking Gawe, lan Sauwise
Tembung
mantu, manten, panganten, sri pangantyan, iku kerep keprungu. Nanging
apa ta tegese? Kabeh mau padha apa ana bedane? Kaperluan utawa duwe
gawe diarani mantu, jalaran nikahake (mala kramakake, ndhaupake,
miwaha, njodhokake, ngijabake) anak kang mujudake kuwajibane wong tuwa
(darmaning asepuh) sing wis suwe diantu-antu, diarep-arep, direrancang,
digegadhang, digantha-gantha. Ngono mau yen
olehe mantu ora dadakan utawa kesusu merga “tabrakan”. Merga wis
dirancang setaun utawa setengah taunan sadurunge, mula gethakaning dina
lan tanggal sarta jam pisan wis dieling-eling, satemah diantu-antu
tekane. Wonge sing duwe gawe iku dadi mantu (wong mantu). Ningkah
mujudake lelakon kang sakral lan suci ing sajroning bebrayan sawijining
wong. Mula saka iku kalakone ana sawetara tataran. Tataran-tataran
sajroning upacara ningkah ana telung warna. Sepisan upacara sadurunge
mantu, kapindho upacara tempuking gawe, lank aping telu upacara sauwise
tempuking gawe.
A. Upacara Sadurunge Mantu
Lumrahe
saiki upacara sing tumindak ing masyarakat mung nalika tempuking gawe,
iku wae ora komplit. Mangka miturut tata cara kuna, upacara ing
sadurunge mantu iku uga ana, malah akeh, kayata:
1. Nyalari
Carane
wong tuwane bocah lanang kongkonan marang wong sing pinitaya sing uga
wis tepung karo wong tuwane prawan sing arep disalari. Mula tugas
nyalari mau uga kasebut dom sumuruping banyu (laku samar).
2.Nontoni
Menawa
nyalari mau ditampa becik ateges si prawan isih sela lan wong tuwane
sarujuk, wong tuwane bocah lanang banjur medhayoh menyang omahe si
prawan, saperlu weruh kaya apa lan sepira ta bocah kuwi. Yen bocahe
lanang bisa diajak bisa uga ora diajak. Nalika sing tuwa padha jagongan,
si prawan didhawuhi ngladekake suguhan, ing kono tamu maspadakake
(nontoni) bocah iku kanggo tetimbangan jodho apa ora. Yen perlu diajak
omong-omong.
3. Nglamar
Yen asile
nontoni ketemu becik, wong tuwane bocah lanang dhewe utawa kongkonan
utusan wong loro utawa telu medhayoh ing omahe wong tuwane bocah wadon
mau saperlu resmi nglamar. Tembunge ‘ngebun-ebun enjang anjejawah
sonten’ (wangsalane: bun esuk= awun–awun; udan sore = rarabi batangane =
nyuwun rabi). Anggone waleh tamu mau cablaka: “ Yen wonten keparengipun
Bapak-Ibu X, putra-putri panjenengan ingkang sesulih gendhuk Y badhe
kula suwun, kula jodhokaken kaliyan anak kula jaler pun Z.” Wangsulane
wong tuwane bocah wadon: “ Matur nuwun, dene panjenengan ngayunaken anak
kula estri. Sanes dinten mangke badhe wonten utusan sowan mrika atur
wangsulan.”
4. Wangsulan
Wong
tuwane bocah wadon kirim utusan medhayoh menyang wong tuwane jejaka sing
nglamar mau, aweh wangsulan panglamare ditampa apa ora. Nalika nglamar
tamune nggawa oleh-oleh saka ketan (lemper, wajik, jadah lan rengginan)
kanthi pangajab sesambungan dadi raket ora buyar. Yen utusan sing aweh
wangsulan iki oleh-olehe uga saka ketan, iku pralambang wangsulane
ditampa.
5. Pasok Tukon lan Pepacangan
Sarehne
lamaran wis ditampa, upacara candhake ana rombongan utusane wong tuwane
bocah lanang medhayoh pasok tukon, awujud dhuwit (lumrahe yen akeh
disebutake, yen mung sethithik ora dikandhakake, utawa manut dhawuhe
sing utusan), sandhangan sapengadeg kanggo si prawan, lan oleh-oleh. Ing
kalodhangan iki si Y dipacangake karo si Z, mula ing jaman saiki lumrah
sinartan upacara liron kalpika (tukar cincin).
6. Pasrah calon Manten/ Nyantri
Nyantri
mujudake tradhisi kang ditindakake dening calon manten kakung. Manut
tradhisi sadurunge upacara ijab ditindakake, calon manten lanang kudu
dipasrahake marang wong tuwane calon manten wadon. Sawise ditampa banjur
dititipake ing omahe salah sawijining sedulur utawa tanggane calon
manten wadon supaya bisa nindakake upacara sabanjure.
7. Pasang Tarub
Ing
omahe CPW, kira-kira 3 dina ngarepake tempuking gawe, dipasangi tratag
lan tarub. Wujude tarub yen biyen kudu nganggo bleketepe yaiku
suwir-suwiran janur kuning, ing kiwa tengening korining tarub dipasangi
tundhunan pisang raja, tebu wulung, gegodhongan mancawarna, lan godhong
apa-apa, lan ora lali cengkir gadhing lan godhonng waringin. Kabeh mau
bisa diwaca dadi ukara bilih blakane nyuwun sumawuring nur Illahi kanthi
pangajab penganten bisa kaya dene raja lan prameswarining nata kang
nduweni antebing kalbu lan kencenging piker, anane rubeda mancawarna
tetep ora kurang sawiji apa, dene sing padha jagong sing keri (durung
mantu utawa during dadi manten) padha kepengin.
8. Siraman
Ing tarub
iku ana perangan sing disedhiyakake kanggo papan siraman CPW. Siraman
lumrahe katindakake wayah sore bakda kendhuri tarub. Dene siraman kanggo
CPL uga bareng wektune, nanging papane pisah, yaiku ing pondhokane CPL.
Sadurunge upacara siraman, calon manten sungkem marang bapa biyunge.
B. Upacara Tempuking Gawe
1. Sajen warna-warna
Sanajan
saiki wis akeh sing ora nindakake, amarga ora laras karo piwulang agama
lan nalar ilmiah, perlu kawuningan bilih miturut cara kuna, wong Jawa
sing duwe gawe mantu wajib gawe sajen utawa pasang sesaji warna-warna.
Sing baku bakda pasang tarub, ing ndhuwur tarub disajeni pisang raja
setangkep (pisang sanggan tarub), iki kena dilorot bareng karo
pambungkare tarub. Gunane sejatine kanggo buwahe sing mbubrah tarub.
Dene sesajen sing akeh dhewe: brekatan lan ambengan kendhuri tarub,
ndongakake siraman manten supayane mantene sesuk rancag, slamet, lan ora
kurang sawiji apa. Sajen tumpeng robyong uga dipasang ing pedharingan
(senthong tengah), sajen kanggo kembar mayang, sajen tumpeng
mancawarna cilik-cilik kanggo buwangan mubeng desa (dalan mlebu desa,
kreteg, buk, prapatan, pratelon, lsp.) werdine iku publikasi menawa duwe
gawe mantu. Mula saiki ana sing duwe panemu, lha wong wis nyebar ulem,
rak publikasi sajen buwangan kuwi ora perlu, awit mboborosi. Yen pancen
mantep ngono, sumangga.
2. Nebus Kembar Mayang
Kembar
mayang utawa Kalpataru sepasang kang aran Dewadaru lan Janadaru
minangka srana (sajen tuwuhan) kanggo dhauping panganten. Saiki sing
gawe lumrahe Pak Kaum (utawa sapa sing didhawuhi Pak Kaum). Sawise
kembar mayang dadi ana upacara nebus kembar mayang. Dene reracikaning
upacara mangkene: Sing duwe gawe mintasraya marang piyayi sepuh sing
ing upacara iki dijenengi Ki Wasitajati, supaya ngupaya sekar mancawarna
(kembar mayang) minangka srana dhauping putra. Ki Wasitajati nuli
mangkat. Tekan nggone sing gawe kembar mayang (ya ing papan saomah kono
wae) sing ing upacara iki aran Ki Kumarajati, Ki wasitajati takon ngendi
ana kembang mancawarna kanggo srana dhauping penganten? Ki Kumarajati
mangsuli yen dheweke duwe, nanging kudu nganggo tebusan. Sawise utusan
ngulungake tebusane, kembar mayang diulungake lan kaboyong dening
pandhereke Ki Wasitajati (yen Ngayogya ibu-ibu sepuh, yen ing Sala
putrid-putri enom) dipapanake ing ngarep pedharingan (senthong tengah).
Jaman saiki kembar mayang nuli dipasang ing pedharingan dening sing gawe
dhewe (tanpa ana upacara nebus).
3. Midadareni
Bengi
ngarepake tempuking gawe (malem ijab) nganti tengah wengi diarani malem
midadareni utawa widadaren, awit dipercaya minangka wektu temuruning
widadari. Tegese (a) manten wadon dicicil dipaesi (dikerik, dilulur,
rambut diratus, lsp.) supaya dadi ayu kaya widadari tumurun lan (b) ana
widadari tumurun tenan (juru paese) kang ndadani manten (nganti sesuke
ayu mangling kaya widadari tenan). Upacara iki dipirid saka crita Jaka
Tarub, sing nalika maesi Nawangsih anake, ngundang widadari Nawangwulan
bojone, supaya maesi anake wadon iku, dadi memper widadari. Wujude
upacara midadareni para sepuh padha tirakatan lan juru paes nyicil maesi
kaya kasebut ing ndhuwur. Kanggo cagak lek bisa dianani macapatan lan
sarasehan. Dipungkasi tengah wengi ana upacara Majemukan, yaiku ngrencak
sajen kanggo dhahar bengi tumrap sing padha tirakatan iku. Kuwi mau
cara biyen. Dene saiki, midadareni ya mung ketemu sakulawarga, sore (jam
wolunan) udakara sakjam banjur dhahar lan bubar, merga olehe maesi
manten sesuk-esuk wae. Ateges kaya ora ana midadareni, mundhak marahi
sayah lan ngantuk. Cathetan: “yen biyen, sadurunge
midadareni iki, yen manten nglangkahi kakang utawa mbakyune, diarani
upacara plangkahan. Yen saiki, sing baku tembunge (pratelane) bilih
kakang utawa mbakyu mau nglilani kanthi ekhlas adhine ndhisiki dadi
manten.
4. Ijab utawa Akad Nikah,
Sejatine
Ijab iki sing paling pokok, awit ya upacara iki sing ngabsahake
jejodhoan miturut ukum agama lan negara saengga lanang wadon duwe layang
nikah sah. Upacara bisa ditindakake ing KUA (Kantor Urusan Agama) uga
bisa ditindakake ing ngomah, kang banjur disambung karo upacara adat
sing baku dhewe, yaiku panggihing temanten.
5. Panggih (Temuning Penganten)
Sing baku
manten lanang teka ing ngarep tarub, manten wadon methukake. Kembar
mayang sing diboyong saka njero (ngetutake manten wadon) disamplukake
manten lanang, banjur dibuwang ing prapatan utawa pratelon sing cedhak.
Banjur ana rerangkening upacara panggih yaiku:
a. Balang-balangan gantal / sadak
Suruh isi gambir lan injet dilinting ditaleni benang lawe putih kanggo
baling-balangan manten lanang lan wadon. Cacahe gantal ana 7, sing 4
dicekel sing wadon (gondhang kasih), sing lanang kebagean 3 (gondhang
tutur), banjur kanggo balang-balangan mbaka siji. Werdine: baling-balang
katresnan. Suruh lumah lan kurepe beda, nanging rasane padha, dadi
lanang lan wadon iku beda nanging padha tresnane.
b. Mecah Antiga
Antiga
utawa endhog pitik kampung sing isih mentah, dening ibu juru paes
disenggolake bathuke manten lanang lan manten wadon, banjur dibanting
nganti pecah. Werdine: pecahing wiji priya lan wanita kang bakal
mbabarake turun.
c. Mijiki Sikil
Manten
wadon mijiki manten lanang nganggo banyu setaman sing diwadhahi bokor
utawa pengaron cilik. Werdine: wong wadon setya bekti marang sing
lanang.
d. Kanthen Asta
Yen ana
wong loro napak pasangan (rakitan sapi utawa kebo) banjur lagi kanthen
asta(gandhengan) nganggo jenthik tangan kiwa (lanang) lan jenthik tangan
tengenn (wadon) nuli bebarengan mlaku tumuju ing dhamparing penganten.
Werdine: wis resmi dadi pasangane lan banjur bebarengan nyanggemi
kewajiban
e. Tampa Kaya (Kacar-kucur)
Tekan
dhamparing panganten, manten lanang ngesok kaya ing kacu gedhe neng
pangkone manten wadon. Werdine; wong lanang wajib aweh kaskaya (rejeki)
marang sing wadon kanggo kabutuhane bale wisma.
f. Dhahar Walimahan
Sing
lanang ngepel sega isi lawuh telung kepelan, mbaka siji diwenehake sing
wadon ditampani ing piring, banjur dipangan (telu pisan
sethithik-sethithik) disawang sing lanang. Werdine: ngecakake kaskaya
kanggo karaharjaning kulawarga.
g. Sungkeman
Manten
lanang lan wadon urut-urutan sungkem marang bapa biyunge lan maratuwane.
Werdine: wajib bekti marang wong tuwa lan mara tuwa.
C. Sauwise Tempuking Gawe
Yen saiki
wong tuwane manten lanang arep ngundhuh sepasaran apa ora, kari
manasuka, marga wigatining sedya mantu wis rampung. Nanging yen biyen
bakda tempuking gawe (ijab lan panggih) iku isih ana upacara sawetara
yaiku:
1. Sapasaran
Kanthi
kenduri ing papane manten wadon. Sadurunge iku mbubrah tarub lan jenang
sungsuman lan ora ana upacara, ya mung ditindakake ngono wae.
2. Ngundhuh Sepasaran lan Boyong Manten
Wong
tuwane manten lanang isih nganakake pahargyan, upamane nganggo wayangan,
kethoprak, lsp. (sajen-sajene uga pepak meh kaya mantu wadon). Ing
kene ana upacara pasrah manten saka pihak wadon marang pihak lanang,
isih nganggo oleh-oleh, romb
ongan utusan, boyongan manten, lsp.
o
3. Selapanan
Dianani
slametan utawa kendhuri ing papane wong tuwane manten lanang utawa uga
ing papane besan (sanajan mantene wis diboyong adoh).
(Kabesut saking: Sempulur No.01/ I /2002 kaserat dening: Emi Suharmini)
Sumber : http://www.sastrajawa.com/mantu-upacara-sadurunge-tempuking-gawe-lan-sauwise/#more-257
Tidak ada komentar:
Posting Komentar