Upacara tingkeban ana ing masyarakat
Jawa Tengah lan Ngayogyakarta nganti tumeka saiki isih kereb
ditindakake. Upacara tingkeban iki minangka upacara slametan pitung sasi
kanggo calon ibu kang mbobot kaping pisanan. Upacara tingkeban
dianakake mesthi wae nduweni ancas kang kepengin digayuh dening
kulawarga, mligine ancas supaya bayi lair kanthi gampang, slamet lan ora
ana alangan apa-apa. Kajaba iku muga-muga
mbesuke bisa dadi anak kang bekti marang wong tuwane. Ing kene uga arep
diandharake tata cara upacara tingkeban kalebu nyamping kang dienggo
calon ibu.
Upacara tingkeban kawiwitan mawa sungkeman.
Ing acara sungkeman, calon ibu lan calon bapak luwih dhisik sumungkem
ing ngarsane Rama lan ibune. Sungkeman iki nduweni teges muga–muga ing
tembe jabang bayi kang dilairake bisa dadi bocah kang bekti marang wong
tuwane. Sabanjure upacara siraman, Ana ing upacara
siraman, calon ibu disiram dening wong pitu, kayata: bapak saha ibu saka
calon ibu, bapak saha ibu saka calon bapak, simbah, sedulur utawa
tangga teparo kang bisa dadi tuladha becik. Sawise siraman banjur sesuci
(wudhu). Banyu kang diwadhahi ing kendhi kanggo sesuci mau banjur
dipecah dening ibu saka calon ibu kanthi ngendika: “ ora mecah kendhi,
nanging mecah pamore jabang bayi.”
Ing upacara tingkeban, calon ibu ganti nyamping kaping pitu, kang urut-urutane: nyamping sidaluhur, sidamukti, truntum, wahyu tumurun, udan riris, parang kusuma lan nyamping semen romo. Sabanjure ganti nyamping ana adicara nigas janur kuning.
Calon bapak nigas janur kuning kang diubetake ing bangkekane calon ibu.
Sawise nigas janur kuning, calon bapak banjur mlayu banter, iki nduweni
ancas muga-muga jabang bayi bisa lair kanthi lancar lan cepet. Banjur
acara brojolan. Brojolan ing kene ana werna loro yaiku
brojola tigan (kanthi pangajab muga-muga bayi bisa kalairake kanthi
gampang ora ana sukerta kang ngalang-alangi). Brojolan kaping pindho
yaiku brojolan cengkir kang digambari Kamajaya lan Kamaratih utawa
Arjuna lan Subadra kang minangka pralambang laire jabang bayi. Mangkono
mau urut-urutan ing upacara tingkeban. Ananging, amarga desa mawa cara
negara mawa tata, mula ora mokal manawa saben dhaerah beda tata carane
nindakake. Kabeh mau minangka simbol kanggo nggayuh kabecikan.
(Kabesut saking: Sempulur No. 07/ 11/ 2003/ Heni TH)
Sumber : http://www.sastrajawa.com/upacara-tingkeban/#more-261
Tidak ada komentar:
Posting Komentar